Optimering af typografi for visuel påvirkning

Som en del af et omfattende forskningsprojekt for en større medieorganisation i Sydamerika, gennemførte Typ en undersøgelse for at vurdere, hvor godt en ny skrifttype klarer sig, når den vises som titler ovenpå fotos. Denne undersøgelse havde til formål at afdække de mest effektive måder at fange læsernes opmærksomhed i en visuelt dynamisk kontekst.

Studieoversigt
Deltagerne blev bedt om at afgøre om de fem bogstaver vist på skærmen dannede rigtige ord eller ikke-ord. Bogstaverne var placeret ovenpå baggrundsbilleder på fire strategiske positioner: øverst til venstre, øverst til højre, nederst til højre og nederst til venstre.

Sofie Beier

Nøglefund

1. Placering af overskriften betyder noget: Undersøgelsen viste, at titler placeret i de nederste områder af billeder gav de hurtigste læsetider og den bedste nøjagtighed, mens placeringer øverst til venstre var nøjagtige, men langsommere.

2. Vægt på skrifttypen påvirker ydeevne: Forøgelse af skrifttypevægten forbedrede nøjagtigheden, især med de federe vægte af skrifttypen, selvom dette også resulterede i en mindre forøgelse af reaktionstiden.

3. Indflydelse på afstand: Reduktion af mellemrum mellem bogstaver forbedrede også nøjagtigheden, men resulterede samtidigt i langsommere svartider.

Dette projekt understreger vigtigheden af ​​strategisk skrifttypeplacering og designvalg for at øge læsbarheden og engagementet.

DA